Wednesday, May 22, 2013

Buku Yang Mengilhamkan, Kisah Insan Terpilih...Syed Mokhtar..

Aku baru sahaja selesai membaca buku Biografi Syed Mokhtar Albukhary. Sebenarnya kebelakangan ini jarang aku membaca buku bermula dari muka hadapan ke muka belakang tapi buku ini aku baca setiap patah perkataannya. Selain bahasanya mudah difahami... lebih mengujakan ialah kisah Syed Mokhtar itu sendiri. Kisah kehidupan manusia hebat seperti Syed Mokhtar juga ada sedikit sebanyak menyerupai kisah susah payah hidupku semasa kecil dahulu. Nanti sahaja pada masa sesuai akan kucatatkan dalam diary ini. Memang buku ini sangat mengujakan, mengilhamkan dan macam-macam lagi yang dapat dirasakan....
 ...Ini dia bukunya. Memang buku ini sangat menarik kerana ianya biografi seorang tokoh korporat Malaysia yang sangat terkenal.
 ....sebenarnya aku jarang menconteng buku tetapi aku menconteng hampir keseluruhan buku ini kerana banyak sangat perkara-perkara menarik yang ingin kukutip daripada kisah hidup Syed Mokhtar.
 .....muka surat ini juga ada perkara menarik...
 ........Ini pun....
 ......Syed Mokhtar memang berbeza daripada orang lain sejak dari kecil lagi...
 ......dalam diri Syed Mokhtar terdapat ciri-ciri peribadi yang hebat...
 ........Ini gambar Kompleks Al Bukhary di Jalan Langgar Alor Setar. Gambar ini kuambil beberapa hari lepas ketika sedang memandu . Kebetulan baru sahaja habis membaca buku tentang Syed Mokhtar. Kompleks yang dibina oleh Syed Mokhtar ini letaknya tidak berapa jauh dari rumahku. Beberapa tahun dahulu aku pernah diberi peluang mengajar tuisyen anak-anak yatim yang tinggal di asrama dalam kompleks ini. Semuanya dibiayai oleh Syed Mokhtar. Kerana kesibukan tugas, aku tidak dapat meneruskan tugasan tersebut. Rasanya program untuk anak-anak yatim itu masih berjalan.....
 ....Ini sebahagian lagi kompleks berkenaan. Di sebelahnya ialah Souq Albukhary di mana terletaknya Pasaraya Besar Giant Alor Setar..... Sememangnya Syed Mokhtar yang sangat merendah diri itu adalah seorang insan terpilih.... dan rakyat Malaysia sedikit sebanyak turut merasai sumbangan amal kebajikan Syed Mokhtar. Kalaulah suatu hari nanti ditakdirkan aku dapat bersua muka dengan Syed Mokhtar, pastinya akan akan merasakan diriku ini sungguh kerdil berbanding dengan Syed Mokhtar .....

No comments:

Post a Comment